صاد خانه ارسال پیام  اینستاگرام  تلگرام  اندیشوران  RSS  سایت علی صفدری در زمینه ادیان ملل و انسانها  درسگفتارهای حسین و انسان  حریصا  ما و زرتشت درسگفتارهای ما و زرتشت  نامه به پاپ letter to pope

 سایت انسان و ادیان

//bayanbox.ir/id/9107805815576971286?view


آیا زیارت قبور از سنت های رسول الله است؟


  • پاسخ استاد صفدری طهرانی


     در میان کارهایی که در زمان رسول الله صورت می گرفته و ایشان از آن نهی نمی فرمودند، بحث های زیادی مطرح است. اعمال و رفتاری که در واقع جزء سنت های نبوی است و اسلام بر آنها مهر تایید زده و رسول الله و یاران گرامی اش نیز آنها را انجام می داده اند.

     یکی از رفتارهایی که در زمان ما بر سر آن بسیار بحث است که آیا جایز می باشد یا خیر؛ زیارت قبور و رفتن بر مزار مردگان است. در دنیای کنونی اسلام برخی بلند فریاد می زنند که این کار حرام است و خلاف شریعت اسلامی؛ اما آیا بر مبنای دستورات اسلامی و سنت نبوی، حقیقت امر چنین است؟!


     «ابن تیمیه» و پیروان وهابی اش معتقدند: «هر کس قبر پیامبر و غیر او (از اولیا و صالحان) را زیارت کند، به غیر خدا رو آورده و به خداوند شرک ورزیده است. پس این عمل، حرام و شرک به خداوند است»1 این نظریه ای است که مذاهب مهم اسلامی آن را نمی پذیرند و آن را بر خلاف احکام اسلامی و سنت نبوی برمی شمرند.

     ما در روایاتی که از رسول الله نقل شده سفارشهای متعددی داریم که ایشان فرمودند به زیارت قبور بروید و آثار سازنده و حیات بخشی را برای این کار برشمرده اند. یکی از آثاری که ایشان برشمرده اند یاد آخرت افتادن است. ایشان فرمودند: «زوروا القبور فإنها تذکرکم الآخرة؛ به زیارت قبور بروید که برایتان آخرت را یادآور می شود».2 در روایتی دیگر از ایشان نقل شده است: «و زوروا القبور فإنها ترق القلوب؛ به زیارت قبرها بروید که سبب نرمی و رقّت قلبها می گردد».3 در روایت دیگری که سندش نیز صحیح است آمده که رسول الله به همراه جمعی بر سر مزار مادرشان حضور یاقتند؛ ایشان و کسانی که همراهشان بودند گریستند؛ آنگاه فرمودند: «فَزُورُوا الْقُبُورَ فَإِنَّهَا تُذَکِّرُ الْمَوْتَ؛ پس به زیارت قبرها بروید که یاد مرگ را برایتان زنده نگه می دارد».4


     خانواده و یاران و صحابه رسول الله نیز به پیروی از ایشان به زیارت قبور می رفتند. نقل شده که دختر رسول الله، حضرت فاطمه به صورت مداوم بر سر قبر حضرت حمزه سیدالشهداء می رفت و آن را تعمیر و بازسازی نموده بود و سنگی را به عنوان نشان بر روی آن قرار داده بود.5 در نقلی دیگر آمده که هر جمعه بر سر قبر ایشان رفته و وی را زیارت نموده و نماز می خواند و می گریست.6 بلال، موذن رسول الله نیز بعد از ایشان در شهر شام سکونت گزید. شبی در خواب رسول الله را دید که به وی فرمود: «ما هذه الجفوة یا بلال ما آن لک أن تزورنا؟ ای بلال، این چه جفایی است، آیا وقت آن نرسیده که مرا زیارت کنی؟!». بلال سراسیمه از خواب بیدار شد و خود را به مدینه رساند و به زیارت رسول الله شتافت.7 حتی نقل است که عایشه همسر رسول الله به زیارت قبور می رفت؛ عده ای به او اعتراض کردند که مگر رسول الله از این کار نهی نمی فرمود؛ ایشان پاسخ داد: آری؛ ولی بعدا دستور به زیارت قبور داد.


     با توجه به آنچه گفته شد، واضح است که رسول الله خودشان به زیارت قبور می رفتند و خانواده و اصحابشان به تبیعت از ایشان چنین می نمودند. با توجه به روایات و گفته ها، به روشنی پیداست که زیارت قبور جزء سنت های نبوی محسوب می گردد و رسول الله در زیارت قبور تفاوتی بین زنان و مردان قائل نبودند و زیارت قبور توسط زنان که امروز عده ای از آن جلوگیری می کنند در زمان رسول الله و بعد از ایشان آزاده بوده است. 

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

[1] الرد على الأخنائی و استحباب زیارة خیر البریة / إبن تیمیة الحرانی / ص 52 / تحقیق عبد الرحمن بن یحیى المعلمی الیمانی / الناشر المطبعة السلفیة / القاهرة / (مکتبة الشاملة)

«وأما من زار قبره أو قبر غیره لیشرک به ویدعوه من دون الله فهذا حرام کله».

[2] سنن ابن ماجه / ج 1 / ص 322 / (مکتبة الشاملة)

[3]معجم کبیر / الطبرانی / ج 12 / ص 320 / (مکتبة الشاملة)

جامع الاحادیث / جلال الدین السیوطی / ج 10 / ص 217 / (مکتبة الشاملة)

کنزالعمال / متقی الهندی / ج 5 / ص 377 / (مکتبة الشاملة)

مجمع الزوائد / الهیثمی / ج 4 / ص 30 / (مکتبة الشاملة)

[4] صحیح مسلم / ج 3 / ص 65 / (مکتبة الشاملة)

مسند احمد / ج 20 / ص 470 / (مکتبة الشاملة)

[5] المصنف / عبدالرزاق الصنعانی / ج 3 / ص 572 / (مکتبة الشاملة)

[6] المستدرک علی الصحیحین / حاکم النیشابوری / ج 1 / ص 534 / (مکتبة الشاملة)

دلائل النبوة / البیهقی / ج 3 / ص 377 / (مکتبة الشاملة)

سنن الکبری / البیهقی / ج 4 / ص 78 / (مکتبة الشاملة)

احیاء علوم الدین / الغزالی / ج 4 / ص 498 / (مکتبة الشاملة)

[7] اسد الغابة / ابن اثیر / ج 1 / ص 131 / (مکتبة الشاملة)

السیرة الحلبیة / الحلبی / ج 2 / ص 308 / (مکتبة الشاملة)

[8] المستدرک علی الصحیحین / حاکم النیشابوری / ج 1 / ص 532 / (مکتبة الشاملة)



 * * * * *

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

وادی السلام یادنامه علما

 ارسال پیام  خانه  اینستاگرام

وادی السلام یادنامه علما

 Podcast