صاد

انسان معاصر | نوشته های علی صفدری در زمینه ادیان، ملل و انسانها

علی صفدری | Ali Safdari

آیت‌الله فاضل لنکرانی:

همایش بین‌المللی فقه سیاست خارجی باید بتواند نظریه اسلام و فقه شیعی را به دستگاه دیپلماسی ارائه دهد

آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی
 

حوزه/ همایش بین‌المللی فقه سیاست خارجی باید بتواند نظریه اسلام و فقه شیعی در مباحث سیاست خارجی را استخراج نماید و به دستگاه دیپلماسی ارائه دهد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله فاضل لنکرانی در دیدار اعضای دبیرخانه همایش بین‌المللی فقه سیاست خارجی گفت: این همایش پویایی حوزه و فقه شیعی را در چنین اموری نشان می‌دهد . من یک بحث‌هایی راجع به این جمله امام که الاسلام هو الحکومه، تقریبا چهل جلسه بحث کرده‌ام و منابع فقهی آن را از آیات قرآن استخراج کرده ام. حدود سی چهل آیه در این اندیشه امام پیدا کردم برخی خرده می‌گیرند که یعنی چه "الاسلام هو الحکومه" ؟! اینها ناشی از ضعف علمی است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: این بحث فقه سیاست خارجی خیلی بحث مهمی است، یکی از قاعده‌های قابل توجه برای این مباحث، قاعده الزام است. قاعده الزام کیفیت ارتباط مسلمان و غیرمسلمان را ترسیم می‌کند. قراردادها و معاملات با آنها تحت این قاعده است. قاعده الزام یک قاعده مهجوری بود که فقهای قدیم تنها در سه طلاق در یک مجلس به آن توجه می‌کردند. سپس آرام آرام فقهای قوی‌تر آمدند و راجع به مطلق کفار این قاعده را استفاده کردند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت:مرحوم آقای خویی در منهاج برای قاعده الزام یازده مورد را بررسی کردند. من در رساله قاعده الزام چهل مورد آورده‌ام که اگر بررسی بیشتری کنیم، مخصوصا در موضوعات جدیدی که وجود دارد، خیلی بیشتر از اینها می‌شود. بنظرم این از قواعدی است که در همین مسئله فقه سیاست خارجی، خیلی بیشتر باید کار شود. اصلا اگر کسی قاعده الزام را نداند، دین را نمی‌تواند بفهمد.

وی ادامه داد: نکته بعدی خود ارتباط با وزارت خارجه است. یعنی واقعا باید جلساتی گذاشته شود و موضوعات و ریز مسائل را از آنان بگیریم و روی آن کار شود. این مسائل و موضوعات هر چه بیشتر از ایشان گرفته شود و به دنبال آن مقالاتی نوشته شود که غیرواقعی و کم کاربرد نباشد، بلکه یک چیز در میدان باشد و موارد ابتلای آنان باشد. این کار فوق‌العاده موثر است. یعنی در حفظ اسلامی بودن نظام بسیار موثر است.

استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: امیدواریم این همایش بسیار پربار باشد و بتواند نظریه اسلام و فقه شیعی در مباحث سیاست خارجی را استخراج نماید و به دستگاه دیپلماسی ارائه دهد.

همایش بین‌المللی فقه سیاست خارجی باید بتواند نظریه اسلام و فقه شیعی را به دستگاه دیپلماسی ارائه دهد

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">