صاد

انسان معاصر | نوشته های علی صفدری در زمینه ادیان، ملل و انسانها

علی صفدری | Ali Safdari
     در حلقه ای دوستانه در محوطه بیرونی حرم رسول الله داشتم از سخنانی که رسول الله درباره علی بن ابی طالب فرموده اند می گفتم. سخن به اینجا رسید که وقتی خبر شهادت علی بن ابی طالب در مسجد کوفه به عایشه رسید، سجده ی شکر نمود. ناگهان یکی از همین ریش بلندهای سعودی که حرفم را شنیده بود با تندی به سمتمان آمد و مرا متهم به دروغگویی نمود و داد و فریادی به راه انداخت. به صورتش لبخندی زدم و گفتم: من می توانم حرفم را ثابت کنم!

     دستش را در دستم گرفتم و به هتلمان آوردم و لب تابم را گشودم و کتاب «مقاتل الطالبین» ابوالفرج اصفهانی که از علما پرآوازه و مورد قبول اهل سنت است را نشانش دادم که با سندی دقیق و صحیح آورده بود:  وقتى خبر شهادت على علیه السلام به عائشه رسید، سجده کرد!

     وقتی که فایل کتاب را خوب نگاه کرد و خلع سلاح شد، گفتم: آیا علی بن ابی طالب مگر خلیفه نبود؟ پس چرا برای کشته شدنش باید خدا را شکر کرد و ابراز شادی نمود؟! ای کاش من دروغ گفته بودم و هیچگاه چنین گزارشی به ما نرسیده بود که ...

     _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
* / حدثنی محمد بن الحسین الأشنانی، قال: حدثنا أحمد بن حازم، قال: حدثنا عاصم بن عامر، وعثمان بن أبی شیبة، قالا: حدثنا جریر، عن الأعمش، عن عمرو بن مرة، عن أبی البختری، قال: لما أن جاء عائشة قتل علی علیه السلام سجدت.
     الاصفهانی، مقاتل الطالبیین، اسم المؤلف: أبو الفرج علی بن الحسین (متوفاى356هـ)، ج1، ص11، طبق برنامه الجامع الکبیر.

+ / برای اطلاع از صحت سند به اینجا رجوع کنید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">