آیین ما | نوشته های علی صفدری در زمینه ادیان، ملل و انسانها

علی صفدری | Ali Safdari

صاد

//bayanbox.ir/id/4278656726013433444?view

     در «دُرج عقیق» آمده است:



     در مثنوى در حالات شخصى دارد که بعد از گذر از مراحل به او الهام شده که گدائى کند! تا آن که در اثر تحقیر نفس قدرتى را بیابد ولى این به هیچ وجه با مکتب اسلام سازگار نیست. ما در اسلام جز عزت نفس و بى نیازى از غیر خدا نمى یابیم. در روایت داریم که عده اى از انصار خدمت پیامبرص رسیدند در حالیکه پیامبرص مشغول اصلاح حجرات (اطاقهاى) خود بودند. آن عده عرض کردند: یا رسوال اللهص بهشت را براى ما ضمانت کن. پیامبراکرمص پس از درنگ و تامل فرمودند: ضمانت مى کنم به شرط این که کسى از دیگرى چیزى را نطلبد و آنها در اثر این تعلیمات بنحوى تربیت شدند که اگر در راه از شخص سواره تازیانه مى افتاد پیاده مى شد و تازیانه را بر مى داشت و به پیاده نمى گفت لطفا تازیانه مرا بدهید. این تعلیم را با آن داستان مقایسه کنید. تعجب دراینجاست که خود مولوى درجائى دیگر دارد:
گفت پیغمبر که جنت از اله
گر همى خواهى ز کس چیزى مخواه

     موارد دیگرى هم از اشتباهات دارد که من در سخنرانى هایى که براى دانشجویان داشتم ضمن بحث و تشریح مطالب عالیه عرفانى و اخلاقى آن به موارد اشتباه هم اشاره کردم. از جمله این که عباس بن عبدالمطلب عمومى پیامبر و بنى العباس را خلفاء بر حق مسلمانان تا قیامت معرفى مى کند:
آمده عباس حرب از بهر کین
بهر قمع احمد و استیز دین
گشت دین را تا قیامت پشت و رو
در خلافت او و فرزندان او
     حال خلفاء بنى العباس براى احدى پوشیده نیست که از امام صادق تا حضرت بقیه الله بدست این نابکاران شهید شدند. چگونه چنین افرادى پشت و روى دین تا قیامت توانند شد؟! در کتاب [کامل] ابن اثیر آمده که مهدى عباسى با محارم خود - یعنى عمه و خاله اش - زنا مى کرد. بشار بن برد در حقش چنین گفته:
خلیفه بزنى بعماته
یلعب بالدبوق و بالصولجان
ابدلنا الله به غیره
ودس موسى فى حر الخیزران
     راجع به معاویه داستانى دارد که حتى مرحوم فروازنفر با آن ارادت به مثنوى و تتبع کامل، نتوانسته اصل و منبعى را برایش پیدا کند. نتیجه آن داستان این مى شود که معاویه از طراز [ان عبادى لیس لک علیهم سلطان] قرار مى گیرد و معاویه خطاب به شیطان مى گوید:
عنکبوتى تو مگس دارى شکار
من نیم اى سگ مگس زحمت میار
بازاسپیدم شکارم شه کند
عنکبوتى کى بگرد من تند
     از همه مهمتر انکار وجود مقدس حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا و ارواح العالمین لتراب مقدمه فدا مى باشد.
پس بهر دورى ولى قائم است
تا قیامت آزمایش دائم است
هر که را خوى نکو باشد برست
هر کسى کو شیشه دل باشد شکست
پس امام حى قائم آن ولى است
خواه از نسل عمر خواه از على است
مهدى و هادى ویست اى راه جو
هم نهان و هم نشسته پیش رو


نظرات  (۲)

لطفا نظر سایر علما را هم درباره مولوی بیان کنید
باتشکر
پاسخ:
سلام / انشاالله
بزرگان زیادی با مثنوی مخالفت کرده اند

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">