صاد

انسان معاصر | نوشته های علی صفدری در زمینه ادیان، ملل و انسانها

علی صفدری | Ali Safdari

//bayanbox.ir/id/1110809079973200673?view


     در صدر اخبار منطقه و جهان که نگاه می کنی، هر روز فشارها بر شیعیان و دوستداران اهلبیت علیهم السلام بیشتر می شود. روزی نیست که جنایتی در حق شیعیان گزارش نشود و کسی به شهادت نرسد. عراق، پاکستان، افغانستان، بحرین، حجاز و ... تنها کشورهایی نیستند که برای شیعیان ناامن شده؛ این روزها حتی اگر در فرانسه و آلمان و روسیه و مالزی هم باشی؛ فشار بر شیعه را به خوبی حس می کنی...!

     جنایاتی که در حق محبین اهلبیت علیهم السلام روا داشته می شود، مختص دیروز و امروز نیست؛ این رشته سر دراز دارد. شاید نسل جدید ما از تنگناهایی که بر شیعه در طول تمام این قرون رخ داده، با خبر نباشد و این ضعف بزرگی است. در لابه لای صفحات تاریخ، جنایات بی شماری نسبت به شیعیان گزارش شده که دل هر انسانی را آزرده می سازد. بنی امیه و بنی عباس تا توانستند شیعه را آزار و اذیت کردند و ستم را به تمام معنای کلمه در حق آنان روا داشتند. چقدر جنایات از متوکل و معتصم و منصور و هارون برای ما نقل شده و از آنها سخت تر جنایات یزید و معاویه و غاصبان نخستین است. مگر در تاریخ نیامده که فلان نواده امام حسن مجتبی علیه السلام را در میان دیواری گذاشتند و او در همان حال جان داد. مگر نخوانده ایم و نشنیده ایم که یک شب تا صبح چند صد نفر از بنی هاشم و شیعیان به دست بنی العباس سر بریده شدند! مگر ما واقعه هولناکی که در حق «حجر بن عدی» و «میثم تمار» و ... رخ داد را نمی دانیم! سوال می کنم که علت اصلی این جنایات چه بود؟! آیا چیزی جز محبت امیرالمومنین علیه السلام بود که دشمن تاب تحمل آن را نداشت؟! مگر این را به صراحت در متون تاریخی نمی خوانیم. آیا تیر باران تابوت امام مجتبی علیه السلام و شهادت زهرای مرضیه سلام الله علیها علتی جز کینه نسبت به اهل بیت علیهم السلام و ولایتشان دارد؟! آنقدر کینه نسبت به امیرالمومنین و اهلبیت علیهم السلام دامنه داشت که فرمان داد بالای تمام منابر امیرالمونین را لعن کنند.

     سوال من اینجاست که وقوع این همه جنایت در حق شیعیان در طول همه این قرن ها علتش چه بوده؟! آنچه که همه می دانیم و برخی عامدانه خودمان را به خواب زده ایم و نمی خواهیم باور کنیم این است که همه این دشمنی ها و همه این سخت گیری ها نسبت به شیعه و شیعیان؛ علتی جز محبت اهلبیت علیهم السلام نداشته و ندارد. تا زمانی که خدا پرچم را به دست صاحب ما برساند و امام زمان علیه السلام حاکمیت مطلق را عهده دار شود، این جنایات رخ خواهد داد. فرقی نمی کند که قدرت در دست غاصبان فدک باشد یا بنی امیه و بنی عباس؛ همه از یک قوم و قبیله اند و سلفی ها و وهابی ها و آل سعود و آل خلیفه نیز از همان رگ و ریشه اند. هر کدام از این طایفه که قدرت را به دست گیرد؛ به شیعه و محبین امیرالمونین علیه السلام رحم نمی کند. عناد اینها با علی علیه السلام است و بغضشان را با دشمنی نسبت به شیعه و شیعه کشی تسکین می دهند. مگر آن روایت نورانی را نخوانده ایم که هرگاه رسول خدا صل الله علیه وآله سخنی از فضائل امیرالمومنین علیه السلام را بیان می فرمود و یا آیه ای در شأن ایشان قرائت می فرمود؛ بلند می شدند و کینه توزانه لباسهایشان را می تکاندند و متفرق می شدند؛ آنگاه آیه پنجم سوره هود درباره آنان نازل شد.1

     باید کمی در برخی رفتارها و گفتارها تجدید نظر کنیم! همه می دانیم برخی از رفتارهای عیان اثر سوء دارد؛ همه می دانیم که برخی از کلیپ ها و جشن ها می تواند چه جنایتی را توسط دشمنان اهلبیت علیهم السلام رقم بزند! همه به خوبی می دانیم که در فضای کنونی جهان باید شیعه و سنی پشت هم باشند تا بتوانند راه به جایی برند. دیگر کسی نیست که نداند نباید صوت برخی از جشن ها را پخش کند. اما آیا همه اینها دلیل می شود که ما اصل تبرّی را به فراموشی بسپاریم و این مهم را به نسل کنونی و آینده انتقال ندهیم!! همانطور که ما وظیفه داریم ولایت و محبت اهلبیت علیهم السلام را به نسل های پس از خود انتقال دهیم و همه زندگی و عشقمان «من کنت مولا فهذا علیٌ مولا» است؛ وظیفه ای دیگر نیز بر دوش ماست و آن نهادینه سازی برائت و بیزازی از دشمنان خدا و اهلبیت علیهم السلام است. دشمن در درجه اول با ولایت اهلبیت علیهم السلام که در دل ما موج می زند مشکل دارد و آنگاه با برائت و بیزاریمان نسبت به دشمنان اهلبیت علیهم السلام. همه این شیعه کشی ها هم که دامان دنیا را خضاب کرده علتش محبت شیعیان به علی علیه السلام است. دشمن از نام علی و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام می هراسد. دشمن از علی علیه السلام کینه دارد و دارد انتقام می گیرد. پس چرا ما گمان می کنیم باید ریشه برائت از دشمنان خدا را در دلمان بخشکانیم تا شایذ روزنه امیدی بتابد. کسی اصرار ندارد که فیلم و کلیپ و صوت بسازد و پخش کند تا شیعیان در دنیا به خطر بیافتند؛ اما سخن اینجاست که مواظب باشیم و نگذاریم به بهانه های پوشالی و ثانوی، حقیقت برائت به فراموشی سپرده شود. مگر رسول خدا صل الله علیه وآله نفرمود:


     بغض و دشمنی ما به آن است که با دوستان ما دشمنی کرده و دشمنان ما را دوست بدارید. پس از خدا بخواهید که شما را پناه دهد از دوستی با دشمنان ما و دشمنی با دوستان ما؛ زیرا هر کس محبت دشمنان ما را داشته باشد، با ما دشمنی کرده، ما از او بیزاریم بلکه خدای عزوجل نیز از او بیزار است.2


هست حب و بغض مانند دو بال              با یکی پرواز کردن شد محال

بی ولایت از برائت دم مزن              بی برائت از ولایت دم مزن


 


     _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 

[1] بحارالانوار / ج36 / ص109     -     مناقب / ج3 / ص214

[2] تفسیر منسوب به امام عسکری علیه السلام / ص584     -     بحارالانوار / ج27 / ص59




۹۲/۱۰/۲۱

نظرات (۱۰)

آقای عزیز
شما که علنا میگی "برائت علنی اشکال داره ولی در دل و خصوصی باید باشد،خود شما علنی ابراز برا ئت کردی واین یعنی همان حرف وهابیت که شماها همه کارهاتون. وحرفاتون تقیه است!
سلام
همه ما بر سر سفره ولایت اهل بیت علیهم السلام متنعیم و از همه دشمنانشان از سویدای دلمان بیزار
اگر فرمایش شما در علّت اصلی شیعه کشی را هم بپذیریم، نمیتوان این واقعیت را انکار کرد که تبری علنی و مجالسی که اشاره کرده اید، در تشدید این امر و تحریک مزدوران خالی از عقل و انسانیت تکفیری مؤثر است.
حقیر اطلاع دارم که در همین سیستان خودمان با نشان دادن این گونه کلیپها به جوانان متعصب وهابی آنها را برای شیعه کشی تحریک میکنند
اگر انسان بتواند کاری کند که خون یک شیعه امیرالمؤمنین هم حفظ شود مسئول است.
در توقیع حضرت حجّت ارواحنا فداه به  شیخ مفید میفرماید: َ اعْتَصِمُوا بِالتَّقِیَّةِ مِنْ شَبِّ نَارِ الْجَاهِلِیَّةِ یَحْشُشْهَا عَصَبٌ أُمَوِیَّةٌ تَهُولُ بِهَا فِرْقَةً مَهْدِیَّة
کسانی که با تبری علنی آتش فتنه را شعله ور تر میکنند در خون شیعیان شریکند.
ما هیچ دلیلی در روایات بر لزوم علنی بودن تبری نداریم بلکه ائمّه ما از اینکار نهی فرموده اند
در این دوره سخت هر خانواده شیعه ای باید فرزندان خود را با محبت اهل بیت علیهم السلام و دشمنی و بیزاری از دشمنانشان بار بیاورد و البته به او بیاموزد که مساله تبری را به عنوان سرّ محافظت کند (روایات در مورد کسی که سرّ اهل بیت را فاش میکند، بسیار است)
البته منظور حقیر تبرّی علنی از افراد مشخّص است و الّا لعن و تبرِّی علنی نسبت به دشمنان اهل بیت علیهم السلام به طور کلّی هیچ محذوری ندارد. بلکه لازم است در همه سخنرانیها و کتب و ... بعد از حمد و صلاة، لعن بر اعداء اهل بیت علیهم السلام هم ذکر شود.
📌📌  دنیای عجیبی شده

در حج تمتع مراسم برایت از مشرکین میگیرند...
اما تبری را فراموش کرده اند...


به کجا چنین شتابان!!!

من هم موافقم
علت اصلی شیعه کشی تولی است نه تبری
۲۴ دی ۹۲ ، ۰۹:۴۵ مریم ترابی
ما رو هم دعا کنید
شیشه نزدیکتر از سنگ ندارد خویشی
هر شکستی که به هر کس برسد از خویش است
۲۴ دی ۹۲ ، ۰۸:۴۶ منتظر قائم
لعن الله علی قوم الظالمین
سلام بر شیخ عزیز و سایت وزینتان
 من بعید می دانم کسی منکر اصل برائت باشد     بلکه از باب "عباراتنا شتی و حسنک واحدو" است، استاد بزرگوار خودم، بحث در تفاوت در کیفیت ابراز برائت است    ک در حال حاضر علنی کردن ان جفا در حق مکتب و رهروان ان است که خداراشکر شما هم ان را قبول دارید  
   حال انکه عده ای در ابراز و تشدید و تحریک عامه به بهانه تبرا تاکید دارند ،  مانحن فیه  از این قبیل است نه در خصوص اصل برائت
۲۲ دی ۹۲ ، ۱۰:۱۵ عبدالنور
هر کس به ولای مرتضی شک دارد
دامان عفاف مادرش لک دارد
بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین

َ قِیلَ لِلصَّادِقِ علیه السلام إِنَّ فُلَاناً یُوَالِیکُمْ إِلَّا أَنَّهُ یَضْعُفُ عَنِ الْبَرَاءَةِ مِنْ عَدُوِّکُمْ فَقَالَ هَیْهَاتَ کَذَبَ مَنِ ادَّعَى مَحَبَّتَنَا وَ لَمْ یَتَبَرَّأْ مِنْ عَدُوِّنَا
بحارالأنوار 27 58
در بحار روایت شده که به حضرت امام صادق (سلام الله علیه) عرض شد: فلانی [ادعای] ولایت شما اهل البیت را دارد، اما در برائت جستن از دشمنان شما ضعیف است. حضرت امام صادق (سلام الله علیه) فرمود: هیهات! دروغ می گوید کسیکه ادعای محبت ما را دارد اما از دشمن ما برائت نمی جوید.

متن این روایت مشتمل بر یک واقعیت عقلی و انکارناپذیر است : اجتماع نقیضین محال است.

در بعضی روایات، ائمه ی هدی (علیهم السلام) ذیل این آیه از قرآن که : ما جعل الله لرجل من قلبین فی جوفه... : خداوند برای یک مرد، در درونش دو دل قرار نداده است.
در روایات ذیل این آیه آمده که یعنی انسان نمی تواند هم آل محمد (صلی الله علیه و آله) را دوست بدارد و هم دشمن آنها را.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">